Dag 5

Vad är kärlek?

Att svara på vad kärlek är känns omöjligt.
I Svenska akademins ordbok står det

"En stark känsla. Böjelse för någon med en önskan om föremålets lycka och välgång. Glädje och tillfredsställelse över att befinna sig i denna persons närhet och att göra honom eller henne till lags. Innerlig tillgivenhet"

Det finns så många olika sorters kärlek.
Kärlek till sin familj, till sina vänner.

Jag har två stora kärlekar, Henrik och Emma. Kärleken jag känner för dem är helt olika.

Med Henrik växte kärleken fram från vänskap. Jag har varit kär förut men trodde aldrig att kärlek kunde vara så här bra, så här stark. Det finns ingen som kan göra mig så glad som Henrik, men samtidigt finns det ingen som kan göra mig så irriterad. Även de stunder då jag är så arg att jag kokar så älskar jag han så otroligt mycket. Lika fort som jag blir arg är det glömt, när han säger att han älskar mig eller bara ler.

Han gör mig lycklig, han gör att jag känner mig trygg och älskad. Han får mig bara att må bra.
Det är väl de som är kärlek?

Mitt hjärta är ditt. Ditt hjärta är mitt,
och aldrig jag lämnar det åter
Din lycka är min, min lycka är din
och gråten är min när du gråter



Med Emma kom kärleken så fort jag fick veta att hon fanns i min mage. Men jag förstod aldrig hur man kunde älska någon så mycket fören jag fick henne i min famn. Att man kunde ha så mycket kärlek i sig.
Kärleken till henne är villkorslös, den är så stark att det inte finns ord att förklara.

Stoltheten när man tittar på henne och förstår att det faktiskt är vi som gjort henne. Jag vill ge henne allt, få henne att känna trygghet, lycka, glädje... Allt det Henrik får mig att känna.
Ge henne all den kärlek jag se henne växa upp till en egen stark person. Skydda henne mot alla faror.

Som sagt kärleken till henne är det största av allt.


Vet inte om det förklarade vad kärlek är men så jag känner av kärlek.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0